Zoekfilter

Zoek in alle merken

Subcategories

Certificaten

Gebruik

Speciaal voor:

Supplementen

Vitamines vinden we van nature in onze voeding. Het lichaam maakt deze niet of onvoldoende zelf aan. Het zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor het lichaam. Zonder deze micro-voedingsstoffen is er geen leven mogelijk.

Er zijn in totaal 13 verschillende vitamines die we in 2 groepen kunnen onderscheiden: 4 vet oplosbare en 9 water...
Vitamines vinden we van nature in onze voeding. Het lichaam maakt deze niet of onvoldoende zelf aan. Het zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor het lichaam. Zonder deze micro-voedingsstoffen is er geen leven mogelijk.

Er zijn in totaal 13 verschillende vitamines die we in 2 groepen kunnen onderscheiden: 4 vet oplosbare en 9 water oplosbare vitamines.

De vet oplosbare vitamines zijn: vitamine A, D, E en K. De water oplosbare vitamines zijn: vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 (foliumzuur) en B12 en C.

Vet oplosbare vitamines kunnen in het weefsel van ons lichaam worden opgeslagen. Dit in tegenstelling tot water oplosbare vitamines waarbij een teveel het lichaam weer verlaat via de urine.

Wat is dan het verschil tussen vitamines, mineralen en spoorelementen?

Het voornaamste verschil tussen vitamines, mineralen en spoorelementen is een scheikundig verschil. Een ander verschil is dat vitamines zelf door bepaalde planten of dieren kunnen worden aangemaakt. Deze komen uit de levende natuur. Mineralen worden niet zelf aangemaakt en moeten uit de dode natuur worden opgenomen. Mineralen zijn nodig voor het regelen van enzymen en hormonen. Mineralen en spoorelementen zijn eigenlijk hetzelfde, alleen hebben we van mineralen veel meer nodig dan van spoorelementen.

De mineralen calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor zijn essentieel voor het lichaam. Dit geldt ook voor de spoorelementen jodium, ijzer, chroom, koper, zink, mangaan, seleen en molybdeen.

Hoeveel vitamines hebben we nodig?

In algemeenheid kunnen we zeggen dat we elke dag maar een paar microgrammen tot enkele tientallen microgrammen nodig hebben. Dit is natuurlijk afhankelijk van het type vitamine. De behoefte aan vitamine C, zo’n 70 microgram per dag, is veel hoger dan de behoefte aan vitamine B12 (2 microgram). Hierin speelt een gevarieerde en gezonde voeding uiteraard ook een grote rol.

Ook verschilt de behoefte van kinderen, mannen en vrouwen ook. Dit komt o.a. door verschillen in stofwisseling en erfelijke aanleg. Daarom gelden er ook meestal aparte ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) voor mannen, vrouwen, kinderen en de verschillende leeftijdsgroepen.

Wij houden bij Puur&Fit niet van onnodige chemische toevoegingen. De vitamines en mineralen die Puur&Fit aanbiedt zijn daarom uitgezocht op kwaliteit, hoge dosering en pure ingrediënten. Dit om er zeker van te zijn dat je de vitaminen en mineralen voldoen aan alle strenge kwaliteitseisen en dat ze boven alles een waardevolle toevoeging zijn op je gezondheid.
Meer


Subcategorieën

  • Vitamine Enkel
  • Afslanken
    Op gewicht blijven of komen doe je voornamelijk met een puur en gezond voedingspatroon. Voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten in de juiste balans.

    Ter ondersteuning kan het echter gemakkelijker zijn om af te vallen met behulp van preparaten. Misschien heb je een steuntje in de rug nodig om ongezonde zoetigheid te laten staan? Of je lichaam heeft van zichzelf moeite met het verbranden van vet? In zo'n geval kun je ervoor kiezen om een afslank formule te gebruiken.

    Afslank producten uit ons assortiment zijn zo puur en zuiver mogelijk. Het zijn geen wondermiddelen die je een slank figuur geven terwijl je daarnaast toch nog ongezond leeft. Het is altijd een combinatie waarin onze pure afslankproducten een proces kunnen ondersteunen.

  • Antioxidanten
    Antioxidanten zijn o.a. te vinden in groenten, fruit en noten, maar ook in rode wijn en chocolade.

    Antioxidanten (anti oxidatie) beschermen weefsels en het DNA in cellen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen schade veroorzaken aan weefsels en cellen. Wanneer dit gebeurt is dat oxidatieve stress. Een antioxidant is in staat om de schadelijke vrije radicalen te neutraliseren.

    Voorbeelden van anioxidanten zijn: vitamine C, vitamine E, resveratrol, selenium, zink en citroenzuur.
  • Biologische supplementen
    Biologische supplementen zijn een verzameling van producten gebaseerd op een compleet natuurlijke grondstof. Ze zijn biologisch gecertificeerd en zijn daarmee vrij van chemische toevoegingen.

    Voor een échte pure gezondheid kies je voor de biologische supplementen van Puur&Fit!
  • Microbiotica en Vezels
    In het maagdarmkanaal van de mens bevindt zich een grote verscheidenheid aan micro-organismen. Deze micro-organismen leveren een grote bijdrage aan de stofwisseling en de productie van energie.

    Het is een bacterie gemeenschap dat een eigen ecosysteem vormt. Hier vinden verschillende processen plaats, zoals bescherming van het slijmvlies, stimulatie van het immuunsysteem, het verdedigen tegen schadelijke organismen en het herstellen van de darmwand.

    In de maag en de dunne darm bevinden zich relatief weinig bacteriën. De dikke darm zorgt voor de energieproductie uit vezelrijke en moeilijk verteerbaar voedsel. Er bevinden zich zo’n 100.000.000.000.000 bacteriën in de dikke darm.

    De dikke darm is ervoor ontworpen om plantenvezels te verteren. Dit gebeurt d.m.v. onze darmflora: de microbiota.

    De 1,5 kilo aan bacteriën in onze dikke darm kunnen dagelijks zo’n 1000 calorieën produceren. Dit is ook de reden dat het eten van genoeg groenten zo gezond is. Het produceert de energie voor ons lichaam.

    De microbiotica supplementen van Puur&Fit ondersteunen de darmflora en brengen een balans aan in de juiste darm bacteriën.
  • Mineralen
    Mineralen zijn stoffen die in de vrije natuur voorkomen. Ze kunnen niet door het lichaam worden aangemaakt. Ze zijn onder te verdelen in twee groepen: de micro en macro mineralen. Macro mineralen moeten we via onze voeding in grote hoeveelheden binnenkrijgen. De micro mineralen, ook wel spoorelementen genoemd, zijn dagelijks maar in kleine hoeveelheden nodig voor het lichaam.

    Welke mineralen zijn er?

    Er zijn zo’n twintig mineralen nodig voor het goed functioneren van het lichaam:

    Borium, calcium, chloor, chroom, fluor, fosfor, germanium, ijzer, jodium, kalium, kobalt, koper, lithium, magnesium, mangaan, molybdeen, natrium, rubidium, selenium, strontium, vanadium en zink.
  • Multi vitaminen
    Multivitamine is een supplement dat alle 13 vitamines en mineralen bevat. Een multivitamine wordt door veel mensen gebruikt als aanvulling op de normale voeding. Dit is ook aan te raden en zeer verstandig aangezien de meeste mensen niet gezond en gevarieerd genoeg eten.

    Wanneer neem ik een multivitamine?

    Ook is het verstandig het hele jaar door een multivitamine te nemen en niet alleen in de wintermaanden. Het is niet zo dat je in de winter meer vitamines nodig hebt dan in de zomer. Het enige verschil is het gebrek aan zonlicht in de winter, wat alleen een effect heeft op vitamine D in het lichaam. Van alle andere vitamines is de behoefte het hele jaar door hetzelfde.

    Het Vitamine Informatie Bureau raadt aan om een multivitamine te gebruiken met (per vitamine of mineraal) 100-300% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dit is dus 1-3 keer de hoeveelheid die je op een dag via de voeding binnenkrijgt. Een multivitamine draagt bij aan de algehele gezondheid en zorgt ervoor dat je alle benodigde vitamine, mineralen en spoorelementen binnenkrijgt.

    De hoeveelheden van de vitamines en mineralen zijn per multivitamine verschillend. Op de verpakking, het etiket en onder het kopje ‘ingrediënten’ op deze site, vindt u van elke multivitamine het percentage van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Bij deze hoeveelheid krijgen de meeste mensen meer dan voldoende vitamines binnen.

    De multivitaminen die Puur&Fit aanbiedt zijn uitgezocht op kwaliteit. Wij houden bij Puur&Fit niet van onnodige chemische toevoegingen. Dit betekent alleen goed opneembare ingrediënten en hulpstoffen van pure oorsprong in een hoge dosering.
  • Vitamine A
    Viamine A is een vetoplosbare vitamine. Vitamine A zorgt voor een goede weerstand. Het speelt een rol bij de groei, het gezichtsvermogen, de huid en het tandvlees.

    Vitamine A zit in dierlijke producten en komt vooral voor in: lever, vis en boter. Vaak wordt er ook vitamine A toegevoegd aan margarine en bak- en braadproducten. Het lichaam maakt zelf vitamine A aan uit plantaardige producten.

    Hoeveel vitamine A heb ik nodig?

    Volwassen vrouwen hebben ongeveer zo’n 700 microgram vitamine A per dag nodig. Voor volwassen mannen is dit zo’n 900 microgram per dag. In ieder geval moet er nooit meer dan 3000 microgram per dag worden ingenomen.
  • Vitamine B
    Vitamine B spelen een belangrijke rol bij de cellulaire stofwisseling. Het wordt door het lichaam niet zelf aangemaakt.

    B-vitamines zijn nodig voor de opbouw en afbraak van suiker, vetten en eiwitten.

    De belangrijkste vitamine B zijn:

    thiamine (B1), riboflavine (B2), nicotinezuur en nicotinamide (B3), panthotheenzuur (B5), pyridoxine, pyridoxal, pyridoxamine (B6), cobalamine (B12).

    Waar zitten de vitamine B in?

    De belangrijkste bronnen van vitamine B zijn:

    melk(producten), vlees(waren), groenten, fruit en graanproducten.

    Een vitamine B tekort kan gevolgen hebben voor de huid en het zenuwstelsel. Ook kan een tekort een futloos en depressief gevoel geven.
  • Vitamine C
    Vitamine C is een belangrijke vitamine in het menselijk lichaam. De vitamine is oplosbaar in water en verlaat het lichaam weer via de urine. Dit is de reden dat Vitamine C constant moet worden aangevuld met Voeding.

    Zo goed als alle zoogdieren kunnen zelf vitamine C produceren. Echter is het gen dat hierover gaat bij mensen zodanig  gemuteerd dat deze productie niet meer mogelijk is. Je kunt vitamine C dus echt alleen op peil houden door het binnen te krijgen.

    Vitamine C ondersteunt het immuunsysteem

    Vitamine C is van grote waarde binnen het menselijk lichaam. Het heeft onder meer noodzakelijk voor het vormen van collageen. Dit is een eiwit dat een grote rol speelt bij het normaal functioneren van botten, tanden, kraakbeen, tandvlees, de huid en bloedvaten.

    Vitamine C draagt daarnaast bij aan de energieproductie en ondersteunt het immuunsysteem. Het is een antioxidant dat in het lichaam de strijd aan gaat tegen oxidatieve stress. Dit zijn vrije radicalen die in het lichaam vrij komen bij de omzetting van voedsel en door externe factoren zoals roken en milieuvervuiling. Een antioxidant zoals draagt bij aan de neutralisering van de vrije radicalen

    Ook speelt vitamine C een belangrijke rol in het lichaam als het gaat om opname van ijzer. De vitamine dient voldoende aanwezig te zijn om dit mineraal op te kunnen nemen.

    Vitamine C tekort en scheurbuik

    Vitamine C heeft als exacte benaming ascorbaatzuur of wel anti-scorbuut-zuur. Scorbuut is de officiële benaming van scheurbuik. Dit is de eerst bekende ziekte als gevolg van een vitamine tekort. Scheurbuik kwam voor bij zeemannen die door slecht voedsel aan boord van het schip een tekort kregen aan vitamine C.

    Scheurbuik kom in de westerse wereld nauwelijks meer voor, toch kunnen vergelijkbare lichte symptomen optreden waar je een tekort aan vitamine C aan kunt herkennen. Zoals bloedend tandvlees, droog haar en bloedneuzen.

    Vitamine C supplementen

    Vitamine C komt van nature voor in onder andere sinaasappels, paprika, verschillende groenten en rozenbottels. Bij een extra behoefte kun je kiezen voor een vitamine C supplement. Bij Puur&Fit bieden wij een assortiment van pure goed opneembare supplementen.

    Een overdosering van vitamine C is bijzonder zeldzaam, omdat een overschot direct via de urine het lichaam verlaat. Een hogere dosering dan 2000 mg per dag wordt afgeraden, hierdoor kunnen maag- en darmklachten ontstaan en het kan diarree veroorzaken.

  • Vitamine D
    Vitamine D behoort tot de groep van de vet oplosbare prohormonen. De belangrijkste vitamine D zijn: vitamine D2 en D3.

    Vitamine D wordt ook wel de zon vitamine genoemd. De aanmaak van vitamine D verloopt via de huid door het ontvangen van Uv-straling. De vitamine D wordt vervolgens in de lever opgeslagen.

    Doordat er in Nederland doorgaans meer donkere dan zonnige dagen zijn, is de aanmaak van vitamine D in het lichaam nogal beperkt.

    Vitamine D zit van nature in vette vis, zoals haring, makreel en zalm.

    Er wordt geadviseerd door de Gezondheidsraad aan ouderen om dagelijks, zowel in de inter als de zomer extra vitamine D te nemen, in de vorm van supplementen. Dit geldt ook voor mensen die onvoldoende buiten komen of bedekkende kleding dragen. Ook doen zwangere er verstandig aan suppletie te nemen.
  • Vitamine E
    Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine. Het is een antioxidant dat het lichaam beschermt tegen vrij radicalen. Deze ontstaan bij de omzetting van voeding en door invloeden van buitenaf. Zoals milieuvervuiling en roken.

    Vitamine E neutraliseert vrij radicalen en draagt daardoor bij aan de oxidatieve schade die ze zouden kunnen veroorzaken aan de cellen in het menselijk lichaam.

    Daarnaast is Vitamine E van belang bij de vorming van rode bloedcellen en het in stand  houden van weefsels.

    Vitamine E opname in het lichaam

    Vitamine E wordt niet door het lichaam aangemaakt. Je kunt het alleen binnen krijgen via voeding. Vitamine E komt voor in plantaardige oliën, maar ook in granen, zaden, noten en spinazie.

    Bij Puur&Fit verkopen wij vitamine E supplement met de meest pure en zuivere ingrediënten. Hierdoor worden ze beter door het lichaam opgenomen.

    Er zijn geen effecten bekend van een overdosering van vitamine E. Toch wordt het echter afgeraden om meer dan 500 mg per dag aan vitamine E in te nemen.

  • Vitamine K
    Vitamine K, ook wel fylochinon, is nodig voor de bloedstolling. Fylochinon is de natuurlijke vorm van vitamine K. Vitamine K zit in bladgroenten, fruit, melk en melkproducten, vlees, eieren en granen.

    Bacteriën kunnen in de dikke darm de stof menachinon of vitamine K2 aanmaken. Dit heeft dezelfde werking als vitamine K1.

    Supplementen kunnen zowel vitamine K1 als K2 bevatten.
  • Speciaal
  • Vetzuren
    Er zijn drie soorten vetzuren. De verzadigde vetzuren, de enkelvoudig onverzadigde vetzuren en de meervoudig onverzadigde vetzuren.

    Verzadigde vetzuren

    Verzadigde vetzuren zijn de ‘ongezonde’ vetzuren, die door het lichaam niet of onvoldoende worden afgebroken. Deze vetzuren komen vooral voor in vlees, melkproducten en snacks.

    Onverzadigde vetzuren

    Onverzadigde vetzuren zijn de essentiële vetzuren. Deze worden door het lichaam zelf niet aangemaakt en dien je dus door voeding binnen te krijgen.

    De onverzadigde vetzuren zijn ook weer onder te verdelen:

    omega-3 (EPA, DHA), omega-6 (linolzuur) en omega-9

    Van de omega-3-vetzuren zijn de bekendste: alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). EPA en DHA zijn vooral bekend als visvetzuren en komen uitsluitend voor in vis and schelp- en schaaldieren.
  • Probiotica
  • Aminozuren
    Aminozuren zijn essentieel voor veel processen in het lichaam. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren, het is de bouwsteen voor eiwitten. Ze bestaan primair uit zuurstof, waterstof en stikstof.

    Er zijn een aantal essentiële aminozuren die wij via het voedsel dienen binnen te krijgen, omdat deze door het lichaam niet zelf aangemaakt kunnen worden.

    Welke aminozuren zijn er?

    De essentiële aminozuren zijn: Isoleucine, leucine, lysine, methionine, fenylalanine, threonine, trypyofaan en valine.

    De overige aminozuren worden geproduceerd door de lever.
Toont 1 - 12 van de 4609 items
Toont 1 - 12 van de 4609 items