Zoekfilter

Zoek in alle merken

Dieet

Geen keuze beschikbaar

Certificaten

Geen keuze beschikbaar

Gebruik

Geen keuze beschikbaar

Subcategories

Geen keuze beschikbaar

Creatine

Creatine wordt veel gebruikt als supplement bij krachtsport en andere vormen van kortdurende inspanning. Het stimuleert de spieropbouw en het spierherstel. Daarnaast kan creatine er aan bij dragen om de vermoeidheid van spieren uit te stellen. Hierdoor kunnen spieren langer belast en dus beter getraind worden.

Creatine in het lichaam

Van natur...

Creatine wordt veel gebruikt als supplement bij krachtsport en andere vormen van kortdurende inspanning. Het stimuleert de spieropbouw en het spierherstel. Daarnaast kan creatine er aan bij dragen om de vermoeidheid van spieren uit te stellen. Hierdoor kunnen spieren langer belast en dus beter getraind worden.

Creatine in het lichaam

Van nature komt creatine voor in het menselijk lichaam. Het wordt geproduceerd door de aminozuren arginine, glycine en methionine in onder meer nier, lever en de alvleesklier. Vooral in spieren komt creatine in hoge mate voor. Ook via voeding krijgen we creatine binnen. Voornamelijk via vlees.

In de spieren wordt creatine omgezet in creatinefosfaat. Deze stof geeft energie aan de spieren. Je kunt stellen dat spieren bij krachtige intensieve inspanning in eerste instantie hun energie halen uit creatinefosfaat. Pas daarna worden ook andere energiebronnen aangesproken.

Bij een laag gehalte aan creatinefosfaat raken spieren vermoeid. Die vermoeidheid kun je uit te stellen met voldoende creatine in het lichaam.

Creatine gebruiken

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan wat er gebeurt met sporters na een inname van 20 gram creatine per dag gedurende een aantal dagen. Het gehalte creatinefosfaat bleek in de spieren bleek aanzienlijk toegenomen. De proefpersonen uit het onderzoek konden een meer krachtigere sportprestatie leveren.

 Het gebruik van creatine als (kracht)sporter kun je het beste in delen in twee verschillende fases:

  • Oplaadfase
  • Onderhoudsfase

In de oplaadfase gebruik je gedurende 4 – 6 dagen 20 gram creatine per dag. Dit dien je te verdelen over een aantal inname momenten.

Daarna volgt de onderhoudsfase. In deze fase neem je nog slechts 2 gram per dag om je creatine niveau op peil te houden.

Creatine voor vegetariërs

Omdat wij creatine voornamelijk binnen krijgen via vlees is het voor vegetariërs soms van belang om ook extra creatine in te nemen. Dit kan gemakkelijk met tabletten zoals Creatine 1000mg van Source naturals.

Meer


Toont 1 - 8 van de 8 items
Toont 1 - 8 van de 8 items